Vi målar hela världen

Som en burkflaska man skakar om ordentligt och börjar öppna, men ångrar sig. Det pyser upp massor av kolsyra ändå. Det går inte att stoppa. Man kan knappt se vart det pyser ut, men hör bara hur det fräser som pirr i magen när det är spänning. Och så ser man bubblorna. Det smakar sött om man vill - surt om det är någon annans kanske. Jag vet inte hur jag hade planerat dagarna, men man hinner allt man vill brukar jag tänka (som en del i min livsfilosofi). Så jag tänkte hinna med den bästa veckan. Bye bye school - I may be a fool (doesn't matter though). Snabb reaktion - molekylerna blir explosion!


Jag vill måla hela världen. Ska vi göra sen? (Visst, du fattar aha)


Sing a new song

Lalalala. I know we could live tomorrow, but I don't think we should wait - No. I don't like o wait - no no. Jag har en lektion kvar den här veckan - det är en lab. Sedan är jag fri. Imorgon ska jag plugga på Carolina Rediviva med Bella. (men vi har PA-möte fast vi är klara palla). Det känns bra. Det känns bra att andas samma luft när dagarna förändras och tankarna bubblar och man är sprallig i vårsolen. Jag har en ny blå tröja på mig så mina ögon ser blå ut, fast de är ändå gröna så det spelar egentligen ingen roll. Rollspel. Spel. Fett bra helg. Nej, men på riktigt. Jag fattar inet hur jag hann med så mycket (och jag har svarta naglar och det är jättefint). Hej.

(Jag är ungefär jättejätteglad cirka)

I won't lose

Okej imorgon då ska jag ta tag i allt det där jag tänkt fixa jättelänge. Jag orkar inte riktigt vara impulsiv och tankspridd jämt. Nu känns det plötsligt som att jag är i en bok - orden är för många för tiden i filmen. Måendet är bra i hjärtat och psyket. Hyfsat stabilt i alla fall. Eller högt spänningsläge kanske. Det känns som att man kan göra rätt och fel. Rätt är att skruva i lampan och fel att sätta fingrarna i uttaget. Jag hade inte tänkt sätta fingrarna in i uppenbar elchock, som om jag skulle visa det då? Jag kan rycka lite extra nu i förväg - ingen skulle märka skillnad då. Att våga skruva i en lampa fast strömmen är på rundgång är modigt. Mamma varnade mig alltid, så jag har väl varit rätt försiktig. Klart det kan gå fel i praktiken också. Förresten tycker jag att man ska bestämma själv om man vill fixa det. Otur om man till exempel får kissa i mörkret hela tiden för att man inte vågar byta glödlampa. Fine, man har tagit ett beslut (kanske genom att inte fatta något). Alla mina ord bara snurrar runt i huvudet och för ovanlighetens skull vet jag inte hur jag ska samla ihop dem. Confused är ett av mina favoritord på engelska. Som ett garnnystan som sakta rulla ihop närmar vi oss slutet. Ingen kan rulla ut det igen bara va?

Jag gillar coola klockslag och sifferkombinationer. Jag är så lik mig själv men ändå så annorlunda om man spolar ett år. Glad att jag är här nu och här och nu. Deb är grym och vi hade flashbacks. Tiden springer men samtidigt känns två månader bakåt jättelångt bort. Jag är hungrig. Jag måste fatta ett beslut också och jag kan inte fråga någon om råd fast jag vill. Idag såg jag någon pissa mitt bland massa människor utanför statoil.


Ofta det bara var fyra månader sen lucia.

Min sol skiner

Ingenting är jobbigt när solen skiner och mitt huvud är fullt av perfekta filmrepliker fast jag itne ens har en kamera. Jag känner mig som världens starkaste när jag cyklar om alla fast jag egentligen har dålig kondis för jag har inte tränat på aslänge. Men nu ska jag cykla till Deb. Jag har bara så mycket energi. Min mage gör ont - jag har varit hos läkaren idag. 5 dagar sen får man provsvar. Hejdå

Människor som tärningar



Ibland känner jag mig som en tärning. När människor möter mig kastas tärningen en gång och de ser en sida, nästan alltid samma, precis som på fusktärningarna man hittar i trollerilådor. Sedan tror de att jag har den sidan och är platt. Tror man alltid så - som om man kan läsa något likt ett tunt A4-ark. Om jag i förbifarten nämner någon av mina andra sidor stirrar de på mig, några skrattar, "Du?". Det är först nu jag förstår innebörden av att det tar tid att lära känna en människa. Alla är som tärningar (nödvändigtvis måste den inte ha sex sidor - de finns massor av varianter). Och jag tror alla måste erkänna att de (kanhända omedvetet) går runt och fördomsstämplar människor med ogrundad fakta baserad på första intrycket. (Kul om man har en dålig dag). Vi måste slå tärningarna om och om igen. De visar steg och livskraft och personlighet och berättelse. Och jag tycker om berättelser. Jag tycker om att lyssna och andas luften.

Jag borde sova. Imorgon är det skola igen.

Jag tycker om att vara ensam

Vicki är på utbildning i Stockholm. Jag är ensam hemma. Och jag älskar att vara ensam. Jag fixar uppskjutna skolarbeten, tänker tankar, sjunger och skriver på min berättelse (som blir som dagarna man lever och inte bara är påhitt rätt igenom utan massor av verklighet - allt avslöjas ändå någon gång). (Jag kan skriva superbra uppsatser med fina ord och akademisk stilnivå, men det är det många som kan. Och jag vill skriva snirkligt med hemligheter bakom orden ingen förstår). Först tänkte jag baka. Sen tänkte jag att jag ändå inte hinner. Jag ska skriva två labrapporter. Sen måste jag lägga mig tidigt för jag ska tvätta imorn klockan 7.


Ingen har sett filmen

Det var mest som en saga, en utdragen lek. Mitt liv känns som en film som vanligt, men nu känns den som filmen ingen någonsin har kommit på med de egna superidéerna som kommer resultera i världsvid succé. Mina dagar och tankar switchar som när Pippi steker pannkakor. Halvsnurr i 180 grader. När jag bläddrar tidsbladen fattar jag att upp blir ner och ner blir upp. Tumme upp till livet och Indien och allting. Kanhända ingen fattar roligheten och pirrigheten i dagarna. Jag kan inte låta bli att skratta och le. Jag vill skriva en bok. Det vill jag alltid.

PS. Jag tog tag i skolan nu i natt. Jag ska skriva klart geografiarbetet innan jag somnar. Och imorgon ska jag börja på något annat viktigt. Kanske lite på allt. Det känns bra. Jag börjar bry mig om kolan. Komigen, det är sjukt lite kvar. Är det någon gång jag ska plugga å är det nu. (Jag har precis ätit jättemycket kladdkaka - jag visste att det inte skulle funka att försöka låta magen återhämta sig).

PS 2. Kolla in HÄR! (grymma på att sjunga a cappella)

The game


Svara bara. Svara utan att det finns en fråga för att man ska samla på hemlisar i sin egen ruta utan att gå vidare på spelplanen. Varför ska man alltid gömma sina kort? Man kan inte leka gissningslek tills ingen vill vara med längre - då förlorar man ju ändå. (kika på korten i smyg istället för jag kommer aldrig visa). Svara bara ändå, så jag vet. Jag har inget tålamod. Sluta tänk - svara bara

Det är annorlunda nu.

Den här resan har förändrat mig. Jag är så lycklig och jag saknar Indien jättemycket. Jag vill bara åka tillbaka. Jag vill bo. Det spelar ingen roll att man är konstant smutsig och skitig (när jag väl vant mig vid hettan funkade det ju). Det spelar ingen att det luktar piss och skit överallt. Allting där är så mycket verkligare. Det kommer aldrig gå att förklara känslan. Inte förrän man ser sanningen utanför välfärdsbubblan fattar man. Mitt bland alla dessa människor spelar det ingen roll hur man ser ut. Man lever. Människor är så vänliga och intresserade av varandra. Spärrarna saknas (på gott och ont). Det är billigt. Man kan göra en skillnad. Jag kan göra en skillnad. Det är något speciellt med folket pch landet. Jag läser nästan aldrig en bok två gånger eller tycker en film var så bra att man kan se den igen utan att det förstörs, men ibland händer det. Och så är det med Indien. Jag vill uppleva Indien igen och igen och igen. Man känner det särskilt när man är tillbaka. Jag har kommit närmare Gud.

(Varför känns det som att något ändrats när jag blundat? Som om någon sprungit parallellt med mig i uppenbar hemlighet. Fast det spelar ingen roll, men ändå kan man inte låta bli.)


Heja Indien!

Hej alla glada människor. Om sex timmar drar jag iväg. Jag har inte börjar packa än. Jag har inte haft tid. Jag kommer nog inte sova inatt. Men det gör inget. Jag ska ändå flyga i massor av timmar - då kan jag sova. Jag borde testa om jag har några kläder som passar. Ska nog köpa där ändå, så det kvittar. Just idag känner jag mig känslomässigt instabil. Tur att det finns räddare i nöden när jag svänger upp och ner. Bella säger att det är bra att jag är så, för man vet aldrig riktigt vad som händer när man är med mig, det svänger så ofta. Ofta känns det som att jag aldrig ligger på något jämt mellanläge där allt är lagom-svenskt. Istället är det skitbra eller piss. Upp och ner. Fast jag är inte ofta på botten. Tur. Nej, tiden springer iväg. Hejdå Sverige! Hej hej INDIEN! (nej jag kommer inte bli brun jag ska hänga i storstäderna - Dehli och Calcutta)

(jag gillar bilden - jag tänker sommar och det är vår här nu. jag tror det är 35 grader i Calcutta. Får inte glömma mina nya solbrillor komihåg).

PS. Jag vet att du tycker om mig.


Påskgodis

Jag ska skriva min projektrapport egentligen. Igår köpte vi sjukt mycket godis. Jag åt tills jag mådde illa. Och vad har jag gjort idag? Svar: ätit godis och gömt påskägg på skolan. Det enda roliga på skolan just nu är Ny Generation (Kristna skolgruppen). Tur att jag har den. Snart ska vi dela ut flyers. Jag har ingen aptit. Inte sugen på mat. Bilden förändras. Spännande.Vi hoppas på ikväll. Vi hoppas på imorgon. DÅ FLYGER VI!

RSS 2.0